اطلاعیه

مصاحبه اختصاصی با دکتر محمد فیضیان معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان به مناسبت هفته پژوهش

۱۳۹۴/۰۹/۱۶


به مناسبت هفته پژوهش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه لرستان مصاحبه ای با دکتر فیضیان معاون پژوهشی دانشگاه لرستان ترتیب داده که توجه شما را به آن جلب می نمایم
روابط عمومی دانشگاه لرستان: عملکرد حوزه معاونت پژوهشی و فناوری را در یک سال گذشته چگونه می بینید
دکتر فیضیان: در یک سال گذشته سعی شد آیین نامه ها و شیوه نامه های موجود با هدف تقویت و ارتقاء کیفی فعالیتهای پژوهشی اصلاح شوند که به بازنگری در آیین نامه استفاده از فرصتهای مطالعاتی اعضای هیات علمی و انتخاب سالانه اعضای هیات علمی متقاضی میتوان اشاره نمود.
در بحث تقویت زیر بناهای پژوهش با تقویت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه و خرید، تعمیر و راه اندازی دستگاه های مختلفی مثل دستگاه جذب اتمی، GC MASS , HPLC و میکروسکوپ نیروی اتمی در حال حاضر آماده سرویس دهی به سایر دانشگاه های استان و حتی خارج استان هستیم.
در یک سال گذشته کلاً مبلغی نزدیک به سه میلیارد تومان اقلام آزمایشگاهی و تجهیزات خریداری شده که بخشی از آن از نمایشگاه تولیدات داخلی و بخش دیگر مستقیماً توسط دانشکده ها خریداری شده است.
در راستای تشویق دانشجویان و اساتید محقق سعی شده هزینه های شرکت در همایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخت شود و همچنین افزایش صد در صدی گرند اعضای هیات علمی را به ازای هر امتیاز در نظر گرفته ایم.
به لطف خدا و همت مسئولین دانشگاه، کتابخانه مرکزی در چند روز آینده با زیربنایی در حدود 3000 متر مربع افتتاح خواهد شد که بسیاری از مشکلات مربوط به کمبود سالن مطالعه دانشجویان و عدم وجود فضای مناسب برای کتابخانه ها  مرتفع خواهد شد.
در راستای تقویت منابع علمی و تسهیل در دسترسی به آنها با خرید نرم افزار تحت وب برای کتابخانه مرکزی امکان دسترسی مراجعه کنندگان و دانشجویان به منابع افزایش یافته و با اخذ اشتراک 300 بانک اسناد علمی و اشتراک در 3 پایگاه مهم و معتبر علمی به صورت آنلاین سعی شده که اساتید و دانشجویان کمبودی در دسترستی به منابع علمی احساس نکنند.
در بحث اینترنت افزایش صد در صدی پهنای باند اینترنت دانشگاه از 34M به 60M را داشتیم و دانشکده فنی و مهندسی، خوابگاه ولیعصر، خوابگاه رقیه و ... از طریق فیبر نوری به شبکه اینترنت استانی وصل شدند.
ما در یک سال گذشته 3 همایش ملی و بین المللی داشتیم که در جهت تسهیل برگزاری امور آنها سیستم ثبت نام اینترنتی برای همایشها را راه اندازی کردیم.
 
*به نظر شما برپایی هفته پژوهش و فناوری چه تاثیری در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به ثروت دارد؟
در هفته پژوهش معرفی دستاورده های پژوهشی اعم از نرم افزاری و سخت افزاری،  کانال ارتباطی بین صنعت، جامعه و دانشگاه کلید خواهد خورد، در حقیقت فعالیت های پژوهشی که منجر به تولید فن و نهایتاً ثروت می شود فراتر از این هفته خواهد رفت. هفته پژوهش شناساندن فعالیت های علمی و راهبردی را به عهده دارد بویژه فعالیت ها و شرکت های کاربردی دانش بنیان مد نظر می باشند و دانشجویان مشتاق و مستعد در زمینه های علمی و فن آورانه می بایست معرفی، حمایت و به صنعت و جامعه علمی کشور و جهان هدایت کرد.


*ارتباط صنعت و دانشگاه در دانشگاه لرستان چگونه است؟
جلسات مختلفی در راستای بستر سازی ارتباط بین دانشگاه و صنعت برگزار شده و امیدوارم در آینده شاهد ارتباط مطلوبی باشیم


*پیشنهادهای جناب عالی در خصوص برپایی هرچه بهتر مراسم هفته پژوهش و فناوری چیست؟
به نظر اینجانب در این هفته بیشتر باید به معرفی دستاوردهای پژوهشی و فناوری، آشنا ساختن کلیه آحاد مردم با نقش پژوهش در زندگی و برگزاری کارگاهها و همایش های مختلف رو نمایی از دستاوردهایی که منجر به تولید سرمایه میشوند بپردازیم.


*میزان هماهنگی و همکاری دستگاه های اجرایی استان با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری استان در چه حدی است؟
میزان هماهنگی و همکاری دستگاه های اجرایی با مراکز دانشگاهی استان ضعیف است و برای ایجاد و تقویت این همکاریها مستلزم ساز و کار مناسب و فراهم کردن زیر ساخت کارکردی می باشد.


*به نظر شما تخصیص بودجه پژوهش در سطح کشور چگونه باید انجام شود؟
بودجه پژوهش می بایست بیشتر صرف فعالیت و طرح های کاربردی و در راستای تقویت شرکت های دانش بنیان باشد تا خواسته متقاضیان جامعه را برطرف نماید.


*در راستای تحقق دانشگاه های نسل سوم یا دانشگاه کار آفرین چه ایده های عملی دارید؟
رشته ها و دروس تخصص می بایست متناسب با نیاز جامعه و رفع معظلات زندگی روزمره مردم باشند. ایده های ناب و بی همتا به حفظ منابع و منافع ملی منجر گردد.


۱۳۹۴/۰۹/۱۶ - ۰۰:۰۰
۵۸۲ بازدید