اطلاعیه

گزارش سفر مشاور عالی محترم صندوق نوآوری و شکوفایی کشور

۱۳۹۴/۰۳/۲۵

جلسه اول: دانشگاه لرستان
دانشگاه لرستان در روز چهارشنبه مورخ 20/3/94 میزبان جناب آقای دکتر محمد حسین صادقی مشاور عالی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور بودند. در جلسه‌ای که از ساعت 8:30 تا 10:45 در سالن اجتماعات دانشگاه لرستان ادامه داشت دکتر صادقی با اعضای هیئت علمی، مدیران و معاونین دانشگاه‌های استان دیدار کردند. جلسه مذکور با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و در ادامه جناب آقای دکتر خسرو عزیزی ریس دانشگاه لرستان ضمن خوش آمد گویی و تشکر از حضور آقای دکتر صادقی در استان لرستان در سخنانی بر اهمیت اقتصاد دانش بنیان تاکید کردند. آقای دکتر عزیزی بیان نمودند که اگر بخواهیم در جهان رقابتی امروز جایگاه اقتصادی خود را ارتقاء بخشیم، باید چرخه تبدیل علم و ایده به ثروت را عملی سازیم. ایشان با بیان اینکه روش های سنتی در بسیاری از شاخه¬های اقتصادی دیگر کارآمد نیست، خواستار تغییر رویکرد اعضای هیات علمی و نخبگان از مباحث صرفاً نظری به رویکرد ثروت آفرینی از طریق دانش گردیدند.

 
 بعد از صحبت‌های رئیس دانشگاه لرستان آقای دکتر صادقی به مدت یک ساعت به بیان ویژگی‌های اقتصاد مبتنی بر فناوری و نقش اعضای هیأت علمی در این اقتصاد دانش بنیان، معرفی صندوق، مزایا و ویژگی‌های حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور از شرکتهای دانش بنیان پرداختند. در این نشست دکتر صادقی نیروی انسانی را بزرگ‌ترین مزیت کشور معرفی کردند و جمعیت دانشجویی و دانش آموختگان استان لرستان را به عنوان پتانسیل و ظرفیت مناسب جهت توسعه اقتصادی و ثروت آفرینی در کشور و استان دانستند. ایشان با مقایسه اقتصاد کشور با کشورهای مانند ژاپن، آلمان، تایوان، کره جنوبی و چین تاکید نمودند که تنها راه پیشرفت کشور استفاده از  دانش و فناوری  و  لزوم اجتناب از روش‌های  اقتصاد سنتی است. بعد از صحبت‌های آقای دکتر صادقی اعضای هیأت علمی دانشگاه لرستان و سایر دانشگاه‌های استان به بیان سؤالات و نقطه نظرات خود درباره صندوق، نحوه اخذ وام از صندوق و ... پرداختند و مشاور عالی صندوق نیز به  این سوالات و دغدغه‌ها پاسخ دادند. جلسه رأس ساعت 10:45 در دانشگاه لرستان پایان یافت.

جلسه دوم: پارک علم و فن آوری

بعد از جلسه دیدار با اعضای هیأت علمی در دانشگاه لرستان آقای دکتر صادقی در ساختمان آموزش و پژوهش استانداری حضور یافتند و با اعضای پارک علم و فن آوری و صاحبان شرکت‌های دانش بنیان استان لرستان ملاقات نمودند. در این جلسه نیز بعد از خوش آمد گویی رئیس پارک به مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی دکتر صادقی ضمن معرفی صندوق و پتانسیل‌های نهفته در آن، از مزایا و تسهیلات اعطایی از طرف صندوق برای شرکت‌های دانش بنیان و همچنین طرح‌های مبتنی  بر دانش که ثروت آفرین باشند پرداخت.

 

در این جلسه ایشان همچنین به تشریح نحوه ارائه تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان و مؤسسات فنی، صنعتی و خدماتی پرداختند. بعد از صحبت‌های آقای دکتر صادقی برخی از صاحبان شرکت‌های دانش بنیان به بیان مشکلات  و معضلات خود در گرفتن تسهیلات و همچنین طولانی بودن این روند پرداختند .

 

جلسه سوم: سازمان صنعت، معدن و تجارت
در ادامه سفر دکتر صادقی مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور به استان لرستان نشستی با صاحبان صنعت و معدن استان در ساعت 13:30 تا 15:30 مورخ 20/3/94 در محل سالن جلسات سازمان صنعت و معدن و تجارت استان لرستان برگزار گردید. در ابتدای جلسه جناب آقای مهندس ولدی ریاست سازمان صنعت و معدن و تجارت از حضور آقای دکتر صادقی در استان تشکر کردند و خواستار ادامه این قبیل دیدارها با صاحبان صنایع و شرکت‌های استان شدند.

 در این جلسه که با استقبال فراوان تعداد زیادی از صاحبان شرکت‌ها و صنایع مطرح استان لرستان مواجه گردید دکتر صادقی پس از بیان مقدماتی به تشریح مزایای دانش بنیان شدن و استفاده از مزایای صندوق نوآوری و شکوفایی کشور پرداختند. دکتر صادقی در اظهارت خود عنوان نمودند که سالانه نیم درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی تزریق میشود و مأموریت اصلی این صندوق حمایت از شرکتهای دانش بنیان مراکز علمی بخش خصوصی و رشد و پیشرفت اقتصادی مبتنی بر فناوری است. دکتر صادقی در ادامه سخنان خود تاکید نمودند که هیچ محدودیتی در استفاده از تسهیلات صندوق وجود ندارد و هر استانی که فعال‌تر عمل نماید می‌تواند بهره بیشتری از صندوق داشته باشد و سهمیه‌ی استانی در این خصوص وجود ندارد. پس از اتمام سخنان دکتر صادقی جلسه پرسش و پاسخ برگزار و صاحبان صنایع و شرکت‌های حاضر در جلسه سؤالات خود را در خصوص نحوه‌ی اخذ حمایت‌ها همچنین نحوه‌ی استفاده از خدمات لیزینگ صندوق مطرح نمودند.

 

 

جلسه چهارم: دفتر استاندار، اتاق فکر(شورای فن آوری)
در آخرین جلسه (ساعت 15:45) روز چهارشنبه 20/3/94 جناب آقای دکتر صادقی با حضور در استانداری لرستان در جلسه اتاق فکر (شورای فن آوری) صندوق نوآوری و شکوفایی استان لرستان حاضر گردیدند. در این جلسه که به ریاست جناب آقای مهندس چگنی معاون برنامه ریزی استانداری لرستان تشکیل گردید ریاست محترم دانشگاه لرستان، معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی، ریاست اتاق بازرگانی، ریاست سازمان صنعت و معدن و تجارت، رئیس پارک علم و فن آوری، رئیس بنیاد نخبگان، معاون پژوهشی دانشگاه لرستان و مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه لرستان حضور داشتند. آقای دکتر صادقی به معرفی صندوق، رسالت و اهداف آن پرداختند. در این جلسه معاون برنامه ریزی استان لرستان ضمن استقبال و تشکر از حضور آقای دکتر صادقی بر حضور پررنگ‌تر پارک علم و فن آوری در این خصوص تاکید نمودند و از تعداد کم شرکت‌های دانش بنیان در استان لرستان اظهار نارضایتی نمودند. معاون برنامه ریزی استانداری لرستان با بیان اینکه باید تعداد کم شرکت‌های دانش بنیان در استان لرستان آسیب شناسی شود پیشنهاد نمودند که هر هفته جلسه‌ای در دفتر ایشان برای بررسی مسائل و مشکلات پارک علم و فن آوری تشکیل گردد. در این جلسه همچنین مقرر گردید برای اعضای حاضر در جلسه احکام عضویت در اتاق فکر صندوق نوآوری و شکوفایی از طرف استاندار محترم صادر گردد.


 در انتهای این گزارش ضمن تقدیر از حضور جناب آقای دکتر صادقی در استان لرستان و ارائه مطالب ارزنده ایشان در طی این سفر، تداوم این گونه نشستها و همچنین انتقال مشکلات و مسائل مطرح از طرف اعضای هیأت علمی، صاحبان شرکت‌های دانش بنیان و صاحبان صنایع و شرکت‌های استان به معاونت فن آوری ریاست جمهوری و مسئولین صندوق نوآوری و شکوفای(به عنوان مهم‌ترین خواسته‌های مطرح) را خواستاریم.

تنظیم گزارش
مدیریت ارتباط با جامعه و کارآفرینی دانشگاه لرستان


۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰
۴۸۹ بازدید