اطلاعیه

نشست صمیمی دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با هیات رئیسه و اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان

۱۳۹۴/۰۲/۳۰

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان: ظهر امروز سه شنبه بیست نهم اردیبهشت ماه دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور دکتر بازوند استاندار لرستان در نشستی صمیمی با هیات رئیسه و اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این نشست دکتر عزیزی ریاست محترم دانشگاه لرستان ضمن خیر مقدم به جناب دکتر ستاری و دکتر بازوند به طور اختصار به معرفی دانشگاه لرستان پرداخت و در ادامه صحبتهای خود به این مطلب اشاره داشتند؛ دانش است که برای کشور اقتدار می­آورد و دانشگاه به عنوان محور و پایگاه تولید علم باید به سمتی حرکت کند که زنجیره گسسته شده بین علم و تولید محصول را پیوند دهد. دانشگاهی را می توان موفق دانست که بتواند علم را به ایده و ایده را به فناوری و فناوری را به ثروت تبدیل کند که متاسفانه در حال حاضر یکی از معضلاتی که گریبانگیر اکثر دانشگاه های کشور است فارغ التحصیلانی است که مهارتهای لازم برای کارآفرینی و اشتغال را ندارند و از طرفی بین تولیدات علمی که در قالب مقالات و مستندات علمی تجلی می یابند و تبدیل آنها به فناوری و ثروت، تناسب مطلوبی وجود ندارد بنابراین همگی وظیفه داریم که این خلاء را ازبین ببریم.

دکتر عزیزی در ادامه با مطرح نمودن برخی از مشکلات دانشگاه اعم از عدم وجود شهرک تحقیقاتی، لزوم تجهیز آزمایشگاه ها بخصوص آزمایشگاه مرکزی از دکتر ستاری خواستند تا در چهارچوب قوانین موجود در جهت رفع این مشکلات دانشگاه را یاری نمایند.

در ادامه دکتر فیضیان معاون پژوهشی دانشگاه لرستان نیز گزارشی اجمالی از حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه در خصوص افزایش صد در صدی پژوهانه اعضای هیات علمی دانشگاه، برگزاری همایش های مختلف علمی و کارهای صورت گرفته در این حوزه مطرح نمودند.

پس از صحبتهای دکتر فیضیان، تعدادی از اعضای هیات علمی نقطه نظرات خود را پیرامون مسائل مختلف مطرح نمودند که در ابتدا دکتر علی کیانی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی در خصوص مشکلاتی که در قسمت اجرایی بر سر راه شرکتهای دانش بنیان وجود دارد به نکاتی اشاره نمودند و سپس سرکار خانم دکتر سرلک عضو هیات علمی گروه شیمی پیشنهادی را مطرح کردند مبنی بر اینکه در سطح کلان قوانینی وضع شود که با توجه به زمان و تلاشی که نیاز است تاسیس و راه اندازی شرکتهای دانش بنیان در ارتقاء اعضای هیات علمی موثر باشد. دکتر جهانشیر شاکرمی رئیس و عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی نیز در رابطه با عدم توجه به سلامت غذایی و مصرف بیش از حد آلاینده ها، سموم، کوها و در پی آن رشد و فزونی سرطان در کشور مطالبی را ارائه نموند. دکتر کرمپور عضو هیات علمی گروه جغرافیا نیز در خصوص تغییرات آب و هوایی، کمبود بارشها، خشکسالی و مسائل و مشکلات و پیامدهای آن نکاتی را مطرح نمودند. 

دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به مطالب مطرح شده صحبتهای خود را با این سوال آغاز کرد که چرا کشورهای که دارای منابع غنی زیرزمینی هستند پیشرفت نمی­کنند. کشورهایی در دنیا هستند که مثل صخره ای در اقیانوس هستند و به لحاظ منابع طبیعی اعم از آب، گاز ، نفت و... تهی هستند اما تغیرات آب و هوایی و بلایای طبیعی بر آنها تاثیر چندانی ندارد در صورتی که در کشور ما با یک سال خشکسالی با بحران مواجه می شویم . تفاوت در استفاده از دانش است واقعیت اینست که ما کشوری هستیم که همه چیزمان از نفت است. دانشگاه های ما صد در صد بودجه خود را از دولت و نفت تامین می کنند. عملاً چیزی به عنوان صنعت نداریم، کارخانه داریم و اگر نیاز به کارخانه سیمان داشته باشیم چون به درآمد نفت متکی هستیم هر تعداد کارخانه سیمان که نیاز باشد خریداری می کنیم. متاسفانه ما تابحال کارخانه داری کرده ایم. به طور مثال نیروی هوایی قبل از انقلاب بزگترین نیروی هوایی دنیا بود ولی اگر یک هفته آمریکا به ما قطعه نمی داد همه چیز تعطیل بود و این سیستم کارخانه داری است پس صنعت باید ذاتی باشد و از درون تامین شود  و این وظیفه دانشگاه های ما است و دانشگاه ها باید به سمتی حرکت کنند که بتوانند از پژوهش کسب درآمد کنند. در پایان نیز ایشان ضمن تشکر و امتنان از همه مدیران و مسئولین با ذکر صلواتی جلسه را به پایان رساندند. 


۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰
۴۴۸ بازدید