اخبار

دکتر فضل‌اله میردریکوند

۱۴۰۱/۰۴/۱۳

اشاره:

دکتر فضل‌اله میردریکوند، دانشیار گروه آموزشی روانشناسی دانشگاه لرستان و رئیس مرکز مشاوره و بهداشت این دانشگاه است.

با وی، درباره‌ی دو کتاب تازه ترجمه شده‌ی زیر، گفت‌وگو کردیم:

1ـ مقدمه‌ای بر روانشناسی شناختی کاربردی؛ نوشته‌ی دیوید گروم ـ میتچل دبلیو. آیزنگ؛ مترجم: دکتر فضل‌اله میردریکوند.

2ـ روانشناسی مثبت در حوزه‌های بالینی (پژوهش و عمل)؛ نوشته‌ی «چیارا روینی»؛ مترجم: دکتر فضل‌اله میردریکوند.

کتاب‌های کاربردی برای ارتقای سلامت روانی و کیفیت زندگی بشر

دکتر میردریکوند، به خبرنگار ما گفت: «هر دو کتاب ترجمه شده از جمله کتاب‌های جدید و کاربردی هستند؛ به‌ویژه در مشاغل مختلف برای جلوگیری خطاهای شناختی، کاربرد دارند».

رئیس مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه لرستان، تشریح کرد: «مشاغل مختلف به‌ویژه مشاغل حساس همچون خلبانی، شناخت مجرمان و ... بایستی از خطاهای شناختی پرهیز کرد؛ به‌ویژه کتاب روانشناسی شناختی کاربردی، کمک فراوانی به این‌گونه مشاغل برای کاهش آسیب‌های شناختی می‌کند».

دکتر میردریکوند، اظهار داشت: «رویکرد کتاب روانشناسی شناختی کاربردی، آن است که به همه‌ی افراد در مشاغل مختلف، کمک کند تا بهره‌وری کاری خود را ارتقاء داده و در نتیجه، زندگی بهتری داشته باشند؛ پس، محتوای کتاب، کاملاً محتوایی کاربردی است».

وی ادامه داد: «در کتاب مذکور، مباحث کاربردی همچون راهکارهای ارتقای قدرت و توانایی حافظه برای مشاغل مختلف وجود دارد؛ به همین علت، کتاب، یک کتاب مفید و کاربردی است».

عضو هیئت علمی گروه آموزشی روانشناسی دانشگاه لرستان، توضیح داد: «در کتاب روانشناسی مثبت در حوزه‌های بالینی نیز مباحث جدیدی مطرح شده است؛ مباحثی همچون معنویت، مذهب، مسئولیت‌پذیری افراد، ارتباطات اجتماعی، دوستی، شفقت، شکوفایی و کمال، انسانیت، روابط انسانی، قدردانی و شکرگزاری نسبت به داشته‌ها و بسیاری از مسائل مثبت، مطرح شده است».

دکتر فضل‌اله میردریکوند، افزود: «در این کتاب، روی این نکته تأکید شده است که افراد باید جنبه‌های مثبت زندگی‌شان را تقویت کنند؛ زیرا تقویت این جنبه‌ها، خود به خود، باعث کاهش بیماری‌ها و ناهنجاری‌های روانی و حتی کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز می‌شود».

دکتر میردریکوند، ادامه داد: «یکی از مباحث مهم کتاب روانشناسی مثبت در حوزه‌‌های بالینی، این است که هرچقدر فرد بتواند جنبه‌های مثبت زندگی خویش را شکوفا کند سطح سلامت روانی خود را هم ارتقاء می‌دهد».

وی، بیان کرد: «از مجموعه‌ی تیم مدیریتی فعلی دانشگاه لرستان و اداره چاپ و نشر دانشگاه، نهایت سپاس را دارم که به بنده کمک کردند تا این دو کتاب کاربردی، به مرحله‌ی چاپ برسند».

رئیس مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه لرستان تصریح کرد: «این دو کتاب، علاوه بر کاربرد در مباحث درسی دانشجویان برای افراد و مشاغل جامعه، قابلیت استفاده برای پیشگیری از خطاهای شناختی و بیماری‌های روانی دارند؛ هدف اصلی، پیشگیری از ناهنجاری‌های روانی و ارتقای سلامت روانی جامعه است».

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۴/۱۳ - ۰۷:۲۱
۱۱۱۴ بازدید