اخبار

تداوم تلاش برای فعال‌سازی زنبورداری دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان

۱۴۰۱/۱۱/۰۵

سومین نشست فعال‌سازی زنبورداری دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، با حضور نمایندگان و کارشناسان برخی ادارات و سازمان‌های استان لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، سومین نشست فعال‌سازی زنبورداری دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، به ریاست دکتر سعید محمدزاده، رئیس این دانشکده، با حضور نمایندگان و کارشناسانی از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان، جهاد دانشگاهی لرستان، اتحادیه زنبورداران لرستان، صندوق کارآفرینی استان، جهاد کشاورزی لرستان و شرکت شهرک‌های صنعتی استان در اتاق جلسات حوزه ریاست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد.

در این نشست، پس از تبادل نظر علمی اعضاء، تصویب شد دانشگاه لرستان با توجه به بهره‌مندی از ظرفیت ویژه در این حوزه، به کمک سایر دستگاه‌ها و شرکت‌های مربوطه‌ی استانی، بخشی از ظرفیت­های زنبورداری دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه را فعال کند تا ضمن آموزش‌های دانشگاهی، کاربردی و به‌روزرسانی اطلاعات زنبورداران، مشکلات و چالش‌های استانی این حوزه، کاهش یابد.

همچنین تصویب شد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان، اعتبار مورد نیاز برای این تحقق کامل این تصمیم را پیگیری و تأمین کند.

دکتر سعید محمدزاده، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان درباره اهمیت فعالیت زنبورداری به خبرنگار ما گفت: «برای استفاده علمی و بهینه از مراتع و باغ‌های استان لرستان، پرورش و گسترش زنبور عسل، یک ضرورت است».

دکتر محمدزاده، توضیح داد: «علاوه بر نقش زنبور عسل در گرده‌افشانی و افزایش محصولات زراعی، پرورش این حشره‌ی مفید، نقش ویژه‌ای در اشتغال‌زایی دارد».

وی، تلنگر زد: «علت‌های مختلفی همچون تغییر اقلیم، خشکسالی و استفاده از سموم زراعی، به‌شدت، تاثیرات منفی در این حوزه ایجاد کرده است».

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان افزود: «در استان لرستان، تعداد کل زنبورداران 3537 نفر و افراد شاغل در این عرصه 3464 نفر است و تعداد 435196 کندو زنبور عسل در این استان، وجود دارد».

دکتر سعید محمدزاده، ادامه داد: «در استان، میانگین تولید عسل، حدود 8 کیلوگرم برای هر کندو است که مقدار آن نسبت به میانگین کل، پایین است اما به علت افزایش تمایل به حرفه زنبورداری، تعداد کندوهای امسال استان، نسبت به سال گذشته، حدود 8 درصد، افزایش یافت».

دکتر محمدزاده اظهار داشت: «امسال، تخمین زده می‌شود مقدار تولید عسل در استان لرستان 3700 تُن باشد».

وی، تشریح کرد: «در کشور تعداد متخصصان زنبورداری، بسیار کم است؛ یکی از دلیل‌ها، این است که تخصص زنبورداری از نوع بین‌رشته­ای است؛ به طوری که با حوزه‌های حشره­شناسی و دامپروری، ارتباط دارد».

دکتر محمدزاده، توضیح داد: «متأسفانه عدم اطلاعات جدید زنبورداران و نبود داروهای استاندارد و مؤثر در کنترل بیماری­های زنبور عسل، موجب کاهش تولید عسل شده است و در حال حاضر زنبورداران از بیماری‌هایی همچون لوک اروپایی و ... رنج می­برند که لازم است پژوهشگران این حوزه در شناسایی و درمان این‌چنین بیماری­هایی، کوشش مضاعف به‌خرج دهند».

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان افزود: «تولید عسل، زهر زنبور عسل، ژل شاهانه، بره­موم و آپی­تراپی، از مهم‌ترین شاخه­هایی است که در دستور کار برای فعال­سازی زنبورداری دانشکده است».

گفتنی است امکانات ویژه ­ای از طرف سازمان UNDP {برنامه عمران سازمان ملل متحد} به‌ علت وقوع سیل سال 98 برای تقویت و حمایت زنبورداری پلدختر در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان مستقر شده و کوشش آن است این امکانات، از غیرفعال به فعال تبدیل شوند.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۱۱/۰۵ - ۲۰:۱۴
۸۹۸ بازدید