اخبار

کارگاه محیط‌بانان لرستان با تدریس عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۳/۰۷/۲۴

با تدریس دکتر مرتضی قبادی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی محیط‌زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان، کارگاه آموزشی «مدیریت و حفاظت از اکوسیستم‌های کوهستانی و حساس» برای کارشناسان و محیط‌بانان اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر علی حقی‌زاده، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان به خبرنگار ما گفت: «کارگاه آموزشی مدیریت و حفاظت از اکوسیستم‌های کوهستانی و حساس با هدف آشنایی بیشتر محیط‌بانان و کارشناسان حفاظت محیط زیست استان با ارائه راهکارهای فناورانه حفاظت از این اکوسیستم‌ها و ایجاد آمادگی جهت مشارکت در فرآیند مدیریت اکوسیستم‌های حساس، همچنین پیشگیری و کنترل آسیب‌ها و تخریب‌های محیط زیستی، صبح روز سه‌شنبه، ۲۴ مهرماه سال جاری در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان با تدریس جناب آقای دکتر مرتضی قبادی عضو هیئت علمی گروه مهندسی محیط زیست این دانشکده برگزار شد».

وی تصریح کرد: «در این دوره آموزشی حاضران با اهمیت مدیریت و حفاظت از اکوسیستم‌های کوهستانی و حساس محیط زیستی، عوامل تهدید کننده حیات در این اکوسیستم‌ها و همچنین راهکارهای فناورانه برای مدیریت و حفاظت اکوسیستم‌های کوهستانی و حساس آشنا شدند؛ در این کارگاه راهکارهای فناورانه مدیریت و حفاظت از اکوسیستم های کوهستانی و حساس با مصادیق موردی ارائه گردید.».

برخی مهم‌ترین موضوعات مطرح شده توسط دکتر مرتضی قبادی (مدیر اجرایی خانه محیط زیست دانشگاه لرستان) در این کارگاه آموزشی:

مدیریت و حفاظت از اکوسیستم‌های کوهستانی و حساس اهمیت بالایی در حفظ تنوع زیستی و منابع طبیعی دارد؛ این اکوسیستم‌ها به دلیل موقعیت جغرافیایی، تنوع زیستی بالا و نقش حیاتی در تأمین آب، حساس و شکننده هستند؛ تغییرات اقلیمی، فعالیت‌های انسانی نظیر جاده‌سازی، کشاورزی، چرای دام، معدن‌کاری و گردشگری بی‌رویه، تهدیداتی برای این مناطق ایجاد کرده است.

مدیریت پایدار این اکوسیستم‌ها شامل حفاظت از گونه‌های بومی، احیای منابع تخریب‌شده و کاهش فشارهای انسانی است. همچنین، آگاهی‌بخشی به جوامع محلی و استفاده از روش‌های علمی می‌تواند در حفظ سلامت این اکوسیستم‌ها مؤثر باشد.

گزارش تصویری

۱۴۰۳/۰۷/۲۴ - ۱۹:۵۰
۱۱۷ بازدید