نشست ارائه گزارش فرصت مطالعاتی عضو هیئت علمی گروه تاریخ و باستانشناسی دانشگاه لرستان برگزار شد
نشست ارائه گزارش فرصت مطالعاتی دکتر موسی سبزی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی تاریخ و باستانشناسی دانشگاه لرستان دربارهی «بررسی هنر صخرهای استان لرستان» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این نشست، روز چهارشنبه، 5 دیماه سال جاری در اتاق جلسات حوزه ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان برگزار شد.
در این نشست، رضا آساره، نماینده ی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان و رئیس اداره ارتباط با صنعت دانشگاه، حضور داشت.
مدت فرصت مطالعاتی دکتر موسی سبزی شش ماه بوده است که از نوع پاره وقت در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان سپری شده است.
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر عابدین درویشیپور است.
چکیده مطالبی که دکتر موسی سبزی ارائه کرد به این شرح است:
بررسی هنر صخرهای استان لرستان
در باستانشناسی به تمام علائم و نقوشی که انسان به شیوههای مختلف بر صخرهی کوهها یا روی تخته سنگها نقش میکند، هنر صخرهای گفته میشود.
نقوش صخرهای از کهنترین آثار تاریخی و هنری بجای مانده از بشر هستند که نمونههای متعددی از آنها در نقاط مختلف پراکنده هستند.
در حقیقت سنگ نگاره ها را میتوان در زمره یادگاریهای ارزشمند مربوط به قرون متمادی دانست که از دیرباز به تصویر کشیدن آنها توسط گروه های مختلف انسانی بر روی سنگ ها و سینه کوهها از ادوار پیش از تاریخ تا به امروز در اقصی نقاط مرسوم و رایج بوده است که دربردارنده اطلاعات بسیار مفید و ارزشمندی از ادوار خودشان هستند و از مهمترین و گرانبهاترین منابع برای بررسی هنر زمان مربوط به خودشان به شمار می روند. گستردگی هنر صخرهای به حدی زیاد است که تاکنون بیش از 700 هزار مکان هنر صخره ای در بیش از 120 کشور جهان شناسایی شده که حاوی صدها میلیون تصویر و نشانه است.
استان لرستان در زمره شناخته شدهترین مناطق در زمینه هنر صخره ای است و سنگ نگارهها و رنگین نگاره ها گاه بر دیواره صخرهها، شکافهای کوهستان و پناهگاههای صخره ای نقش شده و گاه بر صخره های جدا افتاده در فضای باز.
به طور کلی میل به وجود آوردن اینگونه آثار در ایران از محدودة زمانی هولوسن به بعد (از حدود 12000 ّسال پیش به بعد) بیشتر بوده است و بهطور کلی موضوعات نقوش این سنگنگارهها متأثر از شرایط جغرافیایی، فرهنگی و زیستمحیطی هر منطقه هستند.
این نقوش اغلب بر روی صخرههای واقع در هوای آزاد نقش شده و میتوانند بیانگر وقایع تاریخی خاص، داستانها و اساطیر، مشخص کنندهی یک قلمرو معین و یا مربوط به انجام آیینها مذهبی خاص باشند.
با وجودی که ظاهراً برخی از این نقوش حاکی از وقوع رخدادهای واقعی هستند، تعداد دیگر از آنها کاملاً تجریدی و انتزاعیاند.
بطور کلی این نگارهها دارای موتیفها و موضوعات متعددی از جمله نقوش انسانی با جنسیت تقریبا مبهم و نامشخص و یا بهعبارتی در بیشتر مواقع مبهم (کماندار، سواره و پیاده و غیره) حیوانی (بزسانان،اسب، گربه سان، گوزن، شتر دو کوهانه، شیر، سگ و غیره)، سنگنبشتهها (عمدتا دربر دارنده اسامی مردانه و بعضا زنانه)، نقوش هندسی، نمادین و فنجاننماها هستند».