معاون پشتبیانی دانشگاه لرستان: عملکرد دانشگاه در پرداخت رفاهیات براساس اعلام سازمان مدیریت، خوب است
دکتر سعید محمدزاده، معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان، عملکرد دانشگاه در شاخص پرداخت رفاهیات اعضای هیئت علمی و کارکنان را در سطح دانشگاههای ایران، براساس اعلام سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، خوب و رضایتمند دانست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر سعید محمدزاده، روز چهارشنبه، 19 دیماه سال جاری در گفتوگو با خبرنگار ما به تشریح اقدامات انجام شده با تأکید بر ارتقای رفاهیات دانشگاه، پرداخت.
وی در ابتدا، توضیح داد به برکت ظهور انقلاب اسلامی ایران، فضای نقد، گفتوگو و ارتباط مستقیم بین مردم با مسئولان فراهم شده است.
دکتر محمدزاده تشریح کرد: «نظام مقدس جمهوری اسلامی یک نظام مردمی است؛ به طوری که مردم بهراحتی میتوانند از روشهای مختلف، نظرات خود را آزادانه با مسئولان در میان بگذارند و با آنها ارتباط بگیرند».
وی، تأکید کرد: «طبیعی است عملکرد هر مدیری، موافقان و منتقدانی دارد».
او به اهمیت آزادی بیان اشاره کرد و گفت: «این آزادی در بیان نظرات، خودش، برآمده از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است».
معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان، افزود: «در جلسات برگزار شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی، همکاران این سازمان به ما اعلام کردند که عملکرد دانشگاه لرستان در زمینهی پرداخت منظم رفاهیات در بین دانشگاههای کشور، مطلوب است و در این زمینه، دانشگاه لرستان از نظر رتبه، خوب است و هیچگونه مشکل خاصی ندارد».
دکتر محمدزاده توضیح داد: «به طور طبیعی، هرچه درآمدهای اختصاصی دانشگاه و اعتبارات هزینهای افزایش یابد، میتوان بهتر چالشهای بودجهای را ترمیم کرد؛ به عبارت دیگر، دانشگاه سریعتر به توازن مالی دست مییابد. با افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه، اعتبارات مربوط به ردیف «سایر»، تقویت میشود که نتیجهی آن، منظمترشدن پرداخت رفاهیات و افزایش سقف پرداخت است».
وی افزود: «بنابراین، هرچه دانشگاه بتواند پتانسیلهای خفته {غیرفعال} دانشگاه را فعال نماید ما به نقطه مطلوب تراز مالی نزدیکتر میشویم؛ در این راستا دانشگاه با جذب دانشجویان بینالملل، درآمد اختصاصی خود را بهطور چشمگیری افزایش داده است».
دکتر محمدزاده دربارهی اهمیت جذب دانشجویان بینالملل، افزون بر شاخص درآمدزایی اختصاصی دانشگاه، گفت: «یکی از وظایف مهم دانشگاهیان، تبلیغ و انتقال آرمانهای انقلاب اسلامی است؛ باید تلاش کنیم هرچه بیشتر، فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی را به خارج از کشور صادر و دیپلماسی علمی بینالمللی را گسترش دهیم که با پذیرش {جذب} دانشجویان بینالملل، این امر محقق میشود. از دیگر محاسن این مهم، امکان تبادل علمی با سایر کشورها بهویژه دانشگاههای کشورهای اسلامی است».
استفادهی بهینه از زمینهای دانشگاه
وی اظهار داشت: »از دیگر مواردی که باعث افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه لرستان شده است استفاده بهینه از زمینهای دانشگاه در قالب مشارکت بخش خصوصی برای تولید مواد غذایی و تقویت امنیت غذایی است؛ امنیت غذایی برای هر کشور در حال رشد و توسعه حیاتی است و دانشگاه با فعالسازی حدود 40 هکتار زمینهای بایر و تولید محصولات استراتژیک مانند گندم و جو علاوه بر افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه لرستان به موضوع مهارت آموزی بهینه دانشجویان دانشکده کشاورزی و سایر علاقه مندان توجه خاص نموده است».
معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان تشریح کرد: «با این نگاه درآمد اختصاصی از 25 میلیارد تومان در سال گذشته به 60 میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است و انشاءالله این روند رو به رشد تا پایان سال از شتاب بیشتری برخوردار خواهد شد. خروجی این فعالیت در نهایت، آیندهی درخشانی را برای دانشگاهیان دانشگاه لرستان، نوید میدهد».
دانشگاه لرستان در پرداخت منظم رفاهیات، پیشتاز است
دکتر سعید محمدزاده، بیان کرد: «در حال حاضر شاهد آن هستیم از نظر پرداخت رفاهیات اعضای محترم هیئت علمی (حق التدریس) و کارکنان گرامی (مسکن، تغذیه، مهد کودک، ازدواج، فرزندآوری و مناسبتها)، دانشگاه لرستان، پیشتاز است؛ ضمن آنکه شاهد هستیم در ایام مناسبتی هم تا جایی که توانستهایم و اعتبارات مالی اجازه داده، پرداختها تا سقف پیشنهادی محقق شده و اقشار مختلف نیروهای خدوم دانشگاه شامل: رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و ... بهرهمند شدهاند».
دکتر محمدزاده ادامه داد: «بهطور کلی تلاش ما در این مسیر بهگونهای معطوف شده که رفاهیات، شمولیت همگانی برای دانشگاهیان شاغل دانشگاه لرستان داشته باشد {همه بهرهمند بشوند}؛ البته مشروط به آنکه، قوانین وزارت علوم هم به ما این اجازه را داده باشد».
وی توضیح داد: «براساس برخی امتیازات و تأکید وزارتخانه مبنی بر توزیع اقلام معیشتی، دانشگاه تلاش کرده اقلام و بستههای معیشتی را به همکاران ارائه دهد؛ هرچند این رویکرد وزارت، الزامآور و دستوری نبوده ولی تأکید شده که از این شیوه نیز در رفاهیات استفاده شود. در مجموع، ما از دو روش نقدی و غیرنقدی استفاده کردهایم که هر دو روش هم مزایای خاص خودشان را دارند؛ گاهی پرداخت، بهصورت نقدی و گاهی از نوع بسته کالایی بوده؛ طبیعی است هر دو روش، موافقان و منتقدانی دارد؛
برخی موافق روش نقدی هستند، برخی دیگر موافق روش کالایی و اینگونه نیست که هر روشی که اجرا میشود، رضایت صد در صدی به دنبال داشته باشد اما تلاش ما این است که در هر مرحلهای، ایرادات مرحله قبلی، رفع و رضایت حداکثری حاصل شود».
معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان خبر داد: «برنامهریزی کردهایم به جای اینکه کارت خرید کالا، مختص خرید از یک فروشگاه باشد کارت خرید به گونهای فراهم شود که فرد بتواند از همهی فروشگاهها، خرید کند؛ دانشگاه در حال اقدام برای تهیه این نوع کارت است».
نیاز است توضیح بدهم کارت خرید از نوع «رفاه کارت» که تقدیم دانشگاهیان عزیز دانشگاه لرستان شد به این جهت بود که فروشگاه رفاه، تعدادی کارت به صورت امتیاز به دانشگاه داد و باعث شد بتوانیم شمولیت بیشتری از پرسنل را برای استفاده از رفاه کارت فراهم کنیم؛ تلاش ما این بوده است که همهی نیروهای خدوم دانشگاه (رسمی، قراردادی، خدمات، فضای سبز، تغذیه، تأسیسات، نقلیه، دبیرستانهای دانشگاه)، بهرهمند شوند».
دکتر محمدزاده، ادامه داد: «الان شاهد هستیم دانشگاه، همهی مطالبات را پرداخت کرده و هیچگونه حقالتدریس جا ماندهای از سالها و نیمسالهای قبل، وجود ندارد و رفاهیاتی همچون حق مسکن و حق غذا، بهصورت منظم پرداخت میشود. در مناسبتها نیز، تلاش ما، پرداخت با شمولیت حداکثری نیروها بوده است ولی همانگونه که توضیح دادم، بین پرداخت منظم و بهموقع رفاهیات و هدایای مناسبتها، با میزان درآمدهای اختصاصی دانشگاه، ارتباط مستقیم وجود دارد».
معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان، تصریح کرد: «از انتقادات و پیشنهادات سازنده و ارائهی راهکارها، استقبال میکنیم؛ البته راهکارها باید در تناسب با قوانین وزارت علوم باشد و قابلیت اجرایی براساس مقررات وزارتی را داشته باشد».
دکتر سعید محمدزاده، گفتوگوی خود را با این جمله، به پایان رسانید: «امید است با همدلی و همافزایی، دانشگاه را برای شتاب بیشتر، همیاری کنیم».