به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد: نشست استانی آموزش عالی با حضور نماینده ولی فقیه در استان لرستان
نشست آموزش عالی استان لرستان با موضوع هماندیشی درباره راهکارهای تقویت رسالت فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان ذیل برنامههای همایش ملی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری با عنوان «نشست چراغ» با حضور نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرمآباد به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این نشست، در آستانهی فرارسیدن هفته استانی پژوهش و فناوری، بعدازظهر یکشنبه، 27 آبانماه سال جاری در سالن اجتماعات شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد.
در این نشست، دانشگاهیان شرکتکننده، دیدگاههای خود را دربارهی راهکارهای تقویت رسالت دانشگاهیان در موضوعات فرهنگی و اجتماعی استان، با حجتالاسلام و المسلمین دکتر سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعهی خرمآباد، در میان گذاشتند.
مسئلهگویی، راهکار نیست؛ مشارکت در حل مسائل، راهکار است
نماینده ولی فقیه در استان لرستان در این نشست در سخنانی توضیح داد دانشگاه وظیفهی آموزش و پژوهش را برعهده دارد اما نباید خود را از مباحث فرهنگی و اجتماعی کنار بکشد؛ دانشگاه باید هم به مباحث آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی توجه کند و هم نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی درون و بیرون از خودش، کاملاً فعالانه برخورد کند.
دکتر شاهرخی تشریح کرد فقط مسئلهگویی و بیان مشکلات راهکار نیست؛ ما همگی مشکلات را میگوییم اما مهم این است که اهل مشارکت برای حل مسائل جامعه باشیم؛ نهاد دانشگاه علاوه بر اینکه نظام مسائل را بیان میکند باید راهکار علمی هم ارائه بدهد و در حل مسائل هم مشارکت داشته باشد.
حجتالاسلام و المسلمین دکتر سیداحمدرضا شاهرخی اظهار داشت نقش استاد در گسترش فرهنگ کار و کارآفرینی، تقویت روحیه تعاون و فعالیتهای گروهی، فرهنگ مصرف و صرفهجویی، فرهنگ پرسشگری و مطالبهگری، فرهنگ محیطزیست، فرهنگ عدالتخواهی و رفع تبعیض، ترویج فرهنگ گذشت و جوانمردی و پهلوانی و اینگونه مسائل باید در دانشگاه به دانشجویان آموزش داده بشود.
وی تصریح کرد دانشگاه همه چیز کشور است؛ دانشگاه جایگاه تعلیم و تربیت و الگوی اخلاق و پرورش مدیران آیندهی کشور است.
امام جمعه خرمآباد اظهار داشت نقش اساتید دانشگاهها در پرورش و تربیت دانشجویان بسیار مهم است؛ همچنین نقش اساتید در حراست از ارزشها بسیار اهمیت دارد که ارزشها به دانشجویان منتقل شود.
نماینده ولی فقیه در استان لرستان روی این موضوع تأکید کرد که همیشه باید امید به آینده را در جامعه ترویج کنیم و دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین کنیم و البته مشکلات را نیز بگوییم و مطالبهگری صحیح و منطقی داشته باشیم.
برخی مهمترین دیدگاههای مطرح شده در این نشست از زبان دانشگاهیان:
1ـ توجه به گسترش فناوری در حکمرانی استانی علم فناوری اهمیت فراوان دارد؛ پیروزی در دنیای امروز از آن کسی است که در علم و فناوری، پیشرو باشد. در این زمینه نیاز است نخبگان داخل کشور و استان هرچه بیشتر حمایت بشوند.
2ـ در الگوی حکمرانی استانی تمدنی علم و فناوری بایستی اطلس جامع نظام آموزش عالی استان داشته باشیم؛ اطلسی که برپایه آمارهای دقیق تهیه شده باشد.
3ـ نگاه در نظام آموزش عالی نباید سیاستزده باشد؛ نوع نگاه در نظام آموزش عالی باید کاملاً براساس نگاه علمی و فناوری باشد.
4ـ در سند آمایش نظام آموزش عالی کشور نباید فقط نگاه کمیتگونه داشت بلکه کیفیت آموزش و پژوهش، اهمیت دارد.
5ـ مهم این است راهکارهای علمی ارائه شده توسط دانشگاهیان از سوی مدیران اجرایی عمل بشود. باید بین دانشگاه و نهادهای اجرایی یک پیوند پایدار وجود داشته باشد؛ صرف ارائه راهکارها بدون اجرا، منجر به تحول نمیشود.
پیوند بین علم و عمل از ارکان الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری است.
6ـ بانک واحد اطلاعات اساتید و نخبگان استان لرستان تشکیل بشود.
7ـ دبیرخانه دائمی با موضوع پیشرفت پایدار استان تشکیل بشود و کارگروههای تخصصی داشته باشد.
8ـ استاد باید دارای صبوری، همدردی با دانشجو و انعطافپذیری باشد تا بتواند یک ارتباط اثرگذار تربیتی با دانشجو داشته باشد.
9ـ در الگوی تمدنی حکمرانی علم و فناوری، دانشجو حین تحصیل مهارت هم میآموزد؛ مهارتهای کاربردی زندگی؛ این نکته اهمیت دارد که مهارتافزایی در سطح دانشجویان گسترش یابد.
10ـ باید تفکر عقلانی و بازاندیشی انتقادی را ترویج کرد؛ البته متناسب با دین و فرهنگ ایران و راهکارها هم بایستی سازگار با شرایط جامعهی ما باشند.
11ـ کرسیهای علمی ترویجی و آزاداندیشی در دانشگاهها گسترش یابند.
12ـ هر دانشگاهی باید یک موضوع مشخص از مسئولیتپذیری اجتماعی داشته باشد؛ برای مثال، مسئولیتپذیری فلان دانشگاه بایستی یک موضوع مشخص جامعه باشد.
حکمرانی علم در استان لرستان باید موضوع ذیل مسئولیتپذیری اجتماعی دانشگاه لرستان باشد.
13ـ استاد باید بتواند با دانشجو ارتباط عاطفی تربیتی برقرار کند؛ استاد باید بتواند با دانشجو همذاتپنداری کند. استاد بایستی به اثرگذاری نقش معلمی کاملاً آگاه باشد. استاد و دانشجو عضو یک خانوادهی علمی، فرهنگی هستند.
14ـ به دانشجویان فرصت بیشتری داده شود دیدگاههای خود را در کرسیها و تریبونها بیان کنند؛ هرچه بیشتر این امکان فراهم بشود. فرهنگ گفتوگو را بایستی در سطح دانشگاهها گسترش داد.